БЕЗПЕКА ПРАЦІ ПІД ЧАС ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ Й РЕМОНТУ АВТОМОБІЛІВ
• Технічне обслуговування й ремонт
автомобілів виконують у призначених для цього місцях (на постах). На робочих
місцях мають забезпечуватися безпечні умови для проведення робіт; обладнання,
інструмент та прилади мають відповідати характеру виконуваної роботи й
унеможливлювати травматизм.
• У разі примусового
переміщання автомобілів з поста на пост потокової лінії передбачають світлову
або звукову сигналізацію. Після
сигналу про початок пересування конвеєра робітники повинні покинути робочі
місця, вийти з оглядової ями й відійти від конвеєра. Для екстренного
зупинення конвеєра на кожному посту є кнопки «Стоп».
• Електричне
обладнання діагностичного стенда з біговими барабанами (пульт керування,
апаратні шафи, блоки барабанів тощо) має бути надійно заземлене.
• Наприкінці зміни
слід вимкнути рубильник стенда, закрити крани паливних баків, перекрити вентиль
подачі стисненого повітря.
• Під час роботи під
перекинутою кабіною автомобіля положення обмежувача треба зафіксувати
защіпкою, в разі опускання кабіни — надійно закрити запірний механізм і
правильно встановити запобіжний крюк у пазу опорної балки.
• Пуск двигуна треба
здійснювати стартером, як виняток — пусковою рукояткою. Аби уникнути травмування кисті, рукоятку
слід брати так, щоб всі пальці правої руки розташовувалися по один бік ручки.
Повертати колінчастий вал треба тільки знизу вгору, довкола — забороняється.
В Пускати газовий двигун, якщо є витікання
газу, не допускається.
• Регулювальні роботи
з двигуном, що працює, слід виконувати на спеціальному посту з місцевою
вентиляцією для видаляння відпрацьованих газів.
• Забороняється
підтягувати деталі газобалонного обладнання автомобіля й виконувати інший
ремонт, якщо у вузлах і трубопроводах є газ під тиском.
• У приміщеннях для ТО й ремонту автомобілів
забороняється залишати порожню тару з паливом та мастильними матеріалами. Розлите
паливо або оливу слід негайно прибрати, використовуючи пісок чи тирсу. Після
завершення роботи всі використані ганчірки слід скласти у спеціальну тару.
• Технічне
обслуговування й ремонт приладів системи живлення, знятих з автомобіля,
виконують у цеху (на дільниці). Біля ванни , для миття деталей системи
живлення, біля верстаків для розбиран-ня-складання, перевірки й регулювання
приладів, а також біля токарного верстата мають бути вентиляційні
відсмоктування.
• Роботи, пов'язані
із зачищанням деталей перед паянням та лудінням, виконують на робочих місцях,
обладнаних місцевою вентиляцією. Паливні баки й тару з-під пальних сумішей
перед ремонтом треба промити гарячою водою, пропарити гострою парою, промити
каустичною содою та просушити гарячим повітрям. Перед паянням і заварюванням
слід відкрити пробки.
• Займання треба
гасити за допомогою вогнегасників, піском або струменем розпиленої води. Балони
з газом слід поливати холодною водою, щоб запобігти підвищенню тиску в них.
• Роботи з
акумуляторними батареями треба виконувати в ізольованих приміщеннях із
дотриманням вимог безпеки, викладених нижче.
• Усі особи, які
причетні до роботи з акумуляторними батареями, повинні пройти спеціальний
інструктаж з техніки безпеки.
• Уразі потрапляння
електроліту або кислоти на шкіру необхідно негайно змити їх водою, 10 %-м
розчином соди чи нашатирного спирту.
• Закінчивши роботу
з акумуляторами, перед уживанням їжі треба прополоскати рот і старанно вимити
руки гарячою водою з милом. Заходити в їдальню в спецодязі забороняється.
Щоденно вранці, після завершення роботи та ввечері необхідно чистити зуби.
• На робочих місцях
мають бути аптечки з йодом, ватою, марлею та 10 %-м розчинами соди й
нашатирного спирту.
• Питну воду слід
зберігати у шафі в закритій місткості.
• У робочих
приміщеннях забороняється палити, а також зберігати продукти харчування.
• Після закінчення
кожної зміни треба робити вологе прибирання підлог, столів, верстаків та
інструментів.
• При акумуляторному
цеху мають бути обладнані роздягальня та вмивальня з шафами для зберігання
домашнього одягу й окремо — спецодягу.
• Забороняється
транспортувати акумуляторні батареї вручну (незалежно від кількості їх).
• В акумуляторних та
зарядних приміщеннях мають бути вікна, що відчиняються.
• Підлога робочого
приміщення (акумуляторного цеху), де ремонтуються акумулятори, має бути
цегляною або бетонною, несли-зькою й без вибоїн.
• Покриття стелажів,
стін і підлоги має бути кислототривким, а поверхня стін, крім того, —
гладенькою по висоті не менше ніж 1,75 м.
• Поверхня робочих
столів, на яких розбирають і складають акумуляторні батареї, має бути рівною,
без щілин і тріщин, а покриття — стійким проти сірчаної кислоти.
• Свинцевий порошок,
глет і сурик для акумуляторних майстерень треба доставляти в металевій,
герметичне закритій тарі й зберігати в окремому приміщенні.
• Непридатні
пластини, свинець та його відходи треба зберігати в окремому ящику, що
закривається.
• В акумуляторному
цеху обов'язково має бути водопровід, щоб у разі потрапляння кислоти на шкіру
робітника її можна було б змити.
• Електропроводка в
акумуляторній майстерні має бути герметичною й виконуватися в металевих
трубах, покритих асфальтовим лаком. Освітлення акумуляторного цеху й зарядного
приміщення, а також зарядна установка мають бути вибухобезпечного виконання. В
зарядному приміщенні не можна встановлювати генератори й відкриті електродвигуни.
Воно має бути обладнане припливно-витяжною вентиляцією для видаляння шкідливих
газів, що виділяються під час заряджання акумуляторів. У приміщенні категорично забороняється палити й користуватися
відкритим вогнем, оскільки водень, який виділяється під час заряджання
акумуляторів, сполучаючися з киснем повітря, утворює гримучий газ, що легко
вибухає.
• Тріщини в мастиці акумуляторних баків треба
згладжувати металевим предметом. Не
допускається розплавляти мастику на діючій батареї полум'ям паяльної лампи,
оскільки гази, що містяться в акумуляторі, можуть вибухнути.
• Електроліт слід приготовляти вливанням тонкої
струминки кислоти в дистильовану воду. Не
можна вливати воду в сірчану кислоту, оскільки розчинення кислоти у воді
супроводжується розбризкуванням, що може спричинити тяжкі опіки. Забороняється
приготовляти електроліт у скляній нетермостійкій посудині, оскільки вона може
луснути від теплоти, яка виділяється в процесі розчинення сірчаної кислоти. Зберігати
кислоту й електроліт допускається тільки в спеціально відведеному приміщенні,
підлога та стіни якого мають кислототривке покриття.
• У приміщенні для
заряджання акумуляторних батарей не можна виконувати інші роботи (розбирання,
складання, ремонт). Температура в цьому приміщенні має бути не нижчою ніж +10
°С.
• У зарядному
приміщенні мають бути вмивальники, бочки з 10 %-м розчином питної соди, а також
протипожежні засоби (вогнегасники, вода, пісок, лопати тощо).
• Одночасне
заряджання понад десяти акумуляторних батарей має відбуватися в ізольованих
приміщеннях зі стелажами.
• Одночасне
заряджання менше ніж десяти акумуляторних батарей можна виконувати в
приміщеннях ремонтних цехів, але акумуляторні батареї обов'язково треба
встановлювати у витяжній шафі. Будова шаф має внеможливлювати просочування
водню в приміщення.
• Під час заряджання
акумуляторних батарей не можна користуватися навантажувальною вилкою.
• З'єднувати
акумуляторні батареї, що заряджаються, треба за допомогою освинцьованих
затискачів, які щільно прилягають і виключають можливість іскріння. Забороняється з'єднувати акумуляторні
батареї дротом. Зварювальні, бляшано-кузовні, фарбувальні роботи слід
виконувати в окремих ізольованих приміщеннях, обладнаних припливно-витяжною
вентиляцією.
• Демонтаж і монтаж
шин автомобілів слід здійснювати на спеціально відведених місцях (постах).
Перед демонтажем шини потрібно випустити повітря з камери. Під час накачування
необхідно стежити за показами манометра, не допускаючи підвищення тиску повітря
в шині понад установлену норму.
• Миття автомобілів,
агрегатів і деталей здійснюють на мийній дільниці, підлога якої має
вологостійке покриття та уклон для стікання рідини. Дільницю обладнують
припливно-витяжною вентиляцією, а мийні ванни — витяжними зонтами. Перед
приготуванням і використанням мийних розчинів слід надягти гумові фартух,
чоботи, рукавички, а також захисні окуляри.
Пожежна безпека. Пожежі на
автопідприємствах можуть виникнути з таких причин:
• порушення правил
використання відкритого вогню, електричної енергії;
• виконання
зварювальних робіт у приміщеннях і на територіях, захаращених пальними
матеріалами;
• використання
непідготовленої техніки в пожежонебезпечних місцях;
• експлуатація
несправних систем опалення, електродвигунів електронагрівальних приладів;
• порушення норм
зберігання пожежонебезпечних несумісних матеріалів, вибухонебезпечних речовин.
До організаційних протипожежних заходів належать:
• розроблення правил
та інструкцій з протипожежної безпеки-
• організація
вивчення цих правил та інструкцій; '
• визначення терміну,
місця й порядку проведення протипожежного інструктажу;
• організація
належного протипожежного нагляду за об'єктами.
За здійснення всіх
протипожежних заходів на АТП відповідає особа з числа керівного складу.
Кожне
автопідприємство повинне мати первинні
засоби пожежогасіння, до яких належать:
4- внутрішні крани з
пожежними рукавами й стволами;
• вогнегасники пінні,
вуглекислотні, порошкові; + ящики й бочки з піском, водою;
• ручний пожежний
інструмент (гаки, ломи, сокири, пожежні відра тощо).
Правила застосування
пожежного інструменту й вогнегасників вивчають на вступному та наступних (на
робочому місці) інструктажах.
• Усі проходи,
проїзди й територію не можна захаращувати. Кількість автомобілів на стоянці має
не перевищувати допустимої.
• На території
стоянки автомобілів забороняється: виконувати
будь-які роботи із застосуванням відкритого вогню; заряджати акумуляторні
батареї; палити; зберігати використаний обтирний матеріал.
Ш Розлите паливо або оливу
треба негайно прибрати.
• Водій повинен
стежити за справністю електрообладнання й пересвідчуватися, що не підтікає
паливо.
• У разі спалахування
автомобіля треба негайно видалити його із зони стоянки й вжити заходів для
гасіння пожежі.
• Якщо виникла
пожежа, слід викликати пожежну команду.