Основні законодавчі акти з охорони праці
Основою законодавства України з охорони праці є
Конституція України, що гарантує громадянам право на безпечні й здорові
умови праці й система законодавчих актів України, спрямованих на
реалізацію цього конституційного права.
Основними законодавчими актами цієї системи є наступні
Закони України:
«Про охорону праці».
«Про охорону здоров'я».
«Про пожежну безпеку».
«Про обов'язкове державне соціальне страхування від
нещасного випадку на виробництві й професійного захворювання, що привели
до втрати працездатності».
«Про використання ядерної енергії і радіаційний захист».
«Про забезпечення санітарного й епідемічного
благополуччя населення».
«Про цивільну оборону».
Кодекс законів «Про працю України».
Основні положення законодавства України про
працю і охорону праці
У наведеній вище системі законодавчих актів основна роль
приділяється Закону «Про охорону праці» (редакція від 2002 р.). Цей
закон визначає основні положення з реалізації конституційного права
громадян на охорону їхнього життя й здоров'я у процесі трудової
діяльності, регулює за участю відповідних державних органів відносини
між власником підприємства і працівником з питань безпеки праці,
виробничої санітарії, встановлює єдиний порядок організації охорони
праці у виробничій сфері в Україні.
Чинність Закону України «Про охорону праці» поширюється
на всі підприємства, установи, організації (далі - підприємства)
незалежно від форм власності й видів діяльності, що використовують
найману працю, і на всіх працюючих.
Закон визначає основні принципи державної політики в
області охорони праці, серед яких чільне місце займають:
· пріоритет життя й здоров'я працівників стосовно
результатів виробничої діяльності підприємства;
· повна відповідальність власника підприємства за
створення безпечних і нешкідливих умов праці;
· соціальний захист працівників;
· повне відшкодування шкоди особам, які потерпіли на
виробництві від нещасних випадків або професійних захворювань.
Окремо виділені статті Закону присвячені регулюванню
охорони праці жінок, неповнолітніх, інвалідів, видам відповідальності за
порушення законодавства і нормативних актів про охорону праці, за
створення перешкод для діяльності посадових осіб органів державного
нагляду за охороною праці і представників профспілок.
Колективний договір є найбільш важливим документом у
системі нормативного регулювання взаємин між власником підприємства і
працівниками з першочергових соціальних питань, у тому числі з питань
охорони праці. Питанням охорони праці присвячений спеціальний розділ
колективного договору, що називається «Охорона праці».
Положенням, що викладаються в колективному договорі,
повинні передувати колективні переговори, що починаються сторонами за
три місяці до закінчення терміну дії попереднього договору.
Зобов'язання, які пропонується включити в колективний договір за
результатами переговорів, повинні бути реальними й всебічно
обґрунтованими, тому що після схвалення і підписання документа вони
стають обов'язковою нормою для виконання, яка діє в рамках підприємства.
Зобов'язання, викладені в колективному договорі (далі
Договорі) не повинні суперечити законам й нормативним актам України.
Гарантії, пільги і компенсації, наведені в Договорі згідно з чинним
законодавством, вважаються обов'язковими для виконання при будь-яких
обставинах.
Колективний договір повинен обов'язково містити заходи
щодо захисту прав і соціальних інтересів осіб, які постраждали на
виробництві від нещасних випадків, а також їх утриманців і членів родин
загиблих. Вони повинні включати такі положення:
· з відшкодування нанесеного збитку здоров'ю потерпілим;
· про виплату одноразової допомоги, компенсації витрат
на придбання медикаментів, на додаткове оплачуване лікування;
· про надання потерпілим, відповідно до медичного
висновку, більш легкої роботи, при одночасному збереженні середнього
заробітку;
· про організацію навчання, перекваліфікації потерпілих,
працевлаштування інвалідів праці, наданню таким інвалідам допомоги у
вирішенні соціально-побутових питань і т. п.
Усі працівники, відповідно до законодавства, підлягають
обов'язковому страхуванню від нещасних випадків на виробництві і
професійних захворювань, що призвели до втрати працездатності (1.7).
Згідно із ст. 20 Закону в підрозділі колективного
договору про охорону праці повинні бути обов'язково відображені наступні
заходи:
· забезпечення працівникам соціальних гарантій в області
охорони праці на рівні, не нижче передбаченого законодавством;
· комплексні заходи для досягнення нормативів безпеки
праці й виробничої санітарії;
· заходи з підвищення існуючого рівня охорони праці,
попередження випадків виробничого травматизму, професійних захворювань,
аварій і пожеж.
Повинні бути також визначені обсяги і джерела
фінансування вказаних заходів.
Зобов'язання угоди «Охорона праці» колективного договору
повинні відповідати принципам економічного стимулювання і матеріальної
відповідальності за стан охорони праці (ст. 25 Закону «Про охорону
праці»).
Зобов'язання колективного договору є двосторонніми, тому
цей документ повинен містити не тільки вимоги до власника
(адміністрації підприємства), але і зобов'язання працівників з
безумовного виконання норм, правил, стандартів і інструкцій з охорони
праці, дотримання встановлених вимог користування машинами, механізмами,
інструментом і пристроями, обов'язкового використання засобами
колективного й індивідуального захисту і т. д.
Залежно від характеру виробництва, складу трудового
колективу, специфіки галузі в колективному договорі визначаються
зобов'язання з організації безпечних і нешкідливих умов праці інвалідів,
неповнолітніх, пенсіонерів, осіб, які тимчасово залучаються до
виконання суспільних робіт за договорами з центрами зайнятості населення
та ін.
У трудові договори забороняється включати умови, що
погіршують у порівнянні з чинним законодавством, колективним договором
становище працівників.
Охорона праці жінок
Згідно із ст. 10 Закону України «Про охорону праці»
забороняється:
· застосування праці жінок на важких роботах і на
роботах зі шкідливими або небезпечними умовами праці;
· на підземних роботах, крім деяких підземних робіт
(нефізичних робіт або робіт із санітарного й побутового обслуговування);
· залучення жінок до підняття і переміщення вантажів,
маса яких перевищує встановлені для них граничні норми.
Міністерством охорони здоров'я України, за узгодженням з
Державним комітетом України з нагляду за охороною праці, затверджений
перелік важких робіт і робіт зі шкідливими й небезпечними умовами праці,
на яких забороняється застосування праці жінок, а також граничні норми
підняття і переміщення вантажів жінками (наказ № 241 від 10 грудня 1993
р.).
Праця вагітних жінок і жінок, які мають неповнолітніх
дітей, регулюються чинним законодавством.
Охорона праці неповнолітніх
Відповідно до Закону, забороняється застосування праці
неповнолітніх, тобто осіб віком до вісімнадцяти років, на важких роботах
і на роботах зі шкідливими або небезпечними умовами праці, а також на
підземних роботах (ст. 11 Закону). Порядок трудового й професійного
навчання неповнолітніх професіям, пов'язаним з цими роботами,
визначається положенням, що затверджується Державним комітетом України з
нагляду за охороною праці.
Роботодавець повинен забезпечити обов'язкове проходження
працюючими в нього підлітками попереднього і наступних періодичних
медичних оглядів.
Загальна тривалість робочого часу підлітків не повинна
перевищувати 24 години на тиждень для підлітків 14 - 15 років і 36 годин
для підлітків 16 - 17 років. Обов'язковим має бути рівномірний розподіл
робочого часу по днях п'яти- або шестиденного робочого тижня.
Забороняється залучати неповнолітніх до нічних,
понаднормових робіт і робіт у вихідні дні.
Трудовим законодавством України заборонено приймати
неповнолітніх віком до 18 років на такі роботи:
· пов'язані тільки з перенесенням або пересуванням
вантажів вагою понад 4,1 кГ;
· що пов'язані винятково з підйомом, утриманням або
переміщенням важких предметів.
Затверджені граничні норми переміщення і підйому важких
предметів неповнолітніми (наказ Головного державного санітарного лікаря
України № 59 від 22.03.96 р.).
Час роботи підлітків з вантажами не повинен складати
більше 1/3 часу робочої зміни.
Охорона праці інвалідів
Підприємства, що використовують працю інвалідів,
зобов'язані створювати для них умови праці з урахуванням рекомендацій
медико-соціальної експертизи й індивідуальних програм реабілітації,
вживати додаткові заходи з безпеки праці, що відповідають специфічним
особливостям цієї категорії працівників.
Власник зобов'язаний організувати навчання,
перекваліфікацію і працевлаштування інвалідів відповідно до медичних
рекомендацій, при необхідності встановити неповний робочий день або
неповний робочий тиждень і пільгові умови праці на прохання інвалідів
(ст. 12 Закону).
Залучення інвалідів до понаднормових робіт і робіт у
нічний час без їхньої згоди не допускається.
Положення про медичний огляд працівників
Положенням про медичний огляд працівників
установлюється:
· єдиний порядок організації і проведення попереднього
(при прийомі на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності)
медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах зі
шкідливими або небезпечними умовами праці або таких, де є необхідність у
професійному доборі, а також щорічного обов'язкового медичного огляду
осіб у віці до 21 року;
· обов'язки, права і відповідальність власника
підприємства, установи, організації.
Організацію і проведення медоглядів забезпечують:
· власник підприємства незалежно від форм власності і
виду діяльності;
· органи й установи Міністерства охорони здоров'я
України: лікувально-профілактичні, санітарно-епідеміологічні,
науково-дослідні, медичні інститути.
Власник за рахунок засобів підприємства організовує
проведення медичних оглядів, відшкодовує витрати на лікування,
професійну і медичну реабілітацію осіб з професійними захворюваннями,
обстеження конкретних умов праці для складання санітарно-гігієнічної
характеристики робочого місця.
Існують попередні й періодичні медичні огляди працюючих.
Попередні медичні огляди проводяться при прийомі
на роботу з метою встановлення фізичної і психофізіологічної придатності
осіб до роботи з конкретно визначеної професії, спеціальності, посади,
попередження захворювань і нещасних випадків, виявлення захворювань, що
представляють небезпеку зараження працівників, продукції, що
випускається, допуску до роботи осіб у віці до 21 року.
Періодичні медичні огляди:
· проводяться для осіб, зайнятих на важких роботах зі
шкідливими або небезпечними умовами праці, відповідно до Переліку
шкідливих речовин, несприятливих виробничих факторів і робіт, для
виконання яких обов'язкові медичні огляди працівників;
· можуть проводитися в період перебування працівника в
стаціонарі або у випадках, коли він звернувся за медичною допомогою.
Результати проведеного дослідження передаються
лікувально-профілактичній установі, що обслуговує підприємство.
Результати попередніх і періодичного, щорічних медичних
оглядів осіб у віці до 21 року і висновки про стан здоров'я заносяться в
«Карту особи, що підлягає медичному оглядові», яка є вкладишем до
«Медичної карти амбулаторного хворого» (форма 025/V-87).
На час проходження медогляду, обстеження у
профілактичних центрах, клініках науково-дослідних і медичних інститутів
для уточнення діагнозу або визначення ролі виробничих факторів у
розвитку захворювань за працюючими зберігаються місце роботи і середній
заробіток.
Нормативно-правові акти з охорони праці
Нормативно-правові акти з охорони праці - це правила,
норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи,
обов'язкові для виконання.
Нормативно-правові акти з охорони праці переглядаються в
міру введення досягнень науки і техніки, що сприяють поліпшенню
безпеки, гігієни праці і виробничого середовища, але не рідше одного
разу в десять років.
Стандарти, технічні умови та інші документи на засоби
праці й технологічні процеси повинні включати вимоги з охорони праці й
узгоджуватися з органами державного нагляду за охороною праці.
Нормативно-технічну базу охорони праці складають міжгалузеві й галузеві
державні нормативні акти з охорони праці (ДНАОП) і нормативні акти з
охорони праці окремих підприємств
Дія ДНАОП загальнодержавного користування поширюється на
всі підприємства, організації незалежно від їхньої відомчої
приналежності і форми власності.
Галузеві ДНАОП відносяться до певної галузі
промисловості.
Власники підприємств або уповноважені ними органи
розробляють на основі ДНАОП і затверджують власні положення, інструкції
або інші нормативні акти з охорони праці, що діють у межах підприємства.
Структура законодавчої і нормативно-технічної бази з охорони праці
подана рис. 1.1.
Види відповідальності за порушення законодавства з
охорони праці
Ст. 44 Закону України «Про охорону праці» визначає
відповідальність працівників за порушення вимог з охорони праці: «…За
порушення законодавчих та інших нормативних актів з охорони праці,
створення перешкод для діяльності посадових осіб органів державного
нагляду за охороною праці і представників професійних спілок винні
працівники залучаються до дисциплінарної, адміністративної,
матеріальної, кримінальної відповідальності відповідно до
законодавства».
Дисциплінарна відповідальність працівників за порушення
трудової дисципліни, за невиконання трудових обов'язків, у тому числі в
області охорони праці, полягає в тому, що на винного працівника
накладається дисциплінарне стягнення.
Підставою для залучення до дисциплінарної
відповідальності працівників є порушення законодавчих і
нормативно-правових актів з охорони праці, правил внутрішнього
розпорядку підприємства (ст. 139 КЗоТ України, ст. 18 Закону).
Згідно із КЗоТ України (ст. 147) встановлені такі
дисциплінарні стягнення: догана, звільнення з роботи.
Дисциплінарне стягнення накладається власником або
уповноваженим ним органом безпосередньо за моментом виявлення провини,
але не пізніше місяця з дня його виявлення. Воно не може бути накладене
пізніше 6 місяців з дня здійснення провини (ст. 148 КЗоТ України). За
кожне порушення трудових обов'язків може бути застосовано тільки одне
дисциплінарне стягнення, що оголошується в наказі й повідомляється
працівникові під розписку.
Адміністративна відповідальність накладається за
погіршення загальних умов праці, крім випадків, коли, з одного боку,
такі порушення не спричиняють кримінальної відповідальності, а з іншого -
якщо відсутні підстави для звільнення від адміністративної
відповідальності за правопорушення (ст. 21, 22 Кодексу України про
адміністративні правопорушення) або відсутні обставини, що виключають
адміністративну відповідальність (ст. 17 - 20 Кодексу України про
адміністративну відповідальність). Адміністративній відповідальності
підлягають особи, які досягли 16-річного віку.
Адміністративна відповідальність полягає в накладенні
штрафу.
Загальними підставами накладення матеріальної
відповідальності на працівника є наявність прямого дійсного збитку,
провина працівника, його протиправні дії. Законодавство передбачає різні
види матеріальної відповідальності. При наявності в діях працівника
ознак карного злочину на нього може бути покладена повна матеріальна
відповідальність (п. 3, ст. 134 КЗоТ), а при відсутності таких ознак -
обмежена матеріальна відповідальність у межах середнього місячного
заробітку.
Кримінальна відповідальність накладається за порушення
вимог законодавства та інших нормативних актів з охорони праці, якщо це
порушення створювало небезпеку для життя і здоров'я громадян і (або)
працюючих (ст. 135, 218, 219 і 220 КК України).
Ст. 219 КК України передбачає кримінальну
відповідальність за порушення правил і норм з охорони праці у вигляді
позбавлення волі на термін до 1 року, виправних робіт на той же термін
або штрафу в розмірі до 20 мінімальних розмірів заробітної плати. Такі ж
дії, якщо вони призвели до людських жертв або інших важких наслідків,
спричиняють позбавлення волі на термін до 5 років або виправні роботи на
термін до 2-х років.
Використана література
1. Я. О. Сєріков. Основи охорони праці:
Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти. - Харків,
ХНАМГ, 2007. _ 227с.
|