Охорона праці — це система правових, соціально-економічних, організаційних, технічних, санітарно-гігієнічних, лікувально- профілактичних засобів та заходів спрямованих на створення безпечних та нешкідливих умов праці, забезпечення безпеки виробничих процесів з метою збереження здоров’я та життя працівників на виробництві.
Основними принципами державної політики в галузі охорони праці є:
пріоритет життя і здоров’я працівників щодо результатів виробничої діяльності підприємства;
повна відповідальність роботодавця за створення безпечних і нешкідливих умов праці;
обов’язковий соціальний захист працівників, повне відшкодування збитку потерпілим від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань;
використання економічних методів управління охороною праці;
встановлення єдиних нормативів з охорони праці незалежно від форм власності і видів діяльності;
комплексне розв’язання завдань охорони праці на основі національних програм;
здійснення навчання населення, професійної підготовки і підвищення кваліфікації кадрів з охорони праці;
узгодження дій роботодавців і представників трудових колективів (профспілок);
міжнародне співробітництво з використанням світового досвіду організації роботи з поліпшення умов праці і підвищення безпеки праці.
Реалізація цих принципів здійснюється Національною радою з питань безпечної життєдіяльності при Кабінеті Міністрів України, Держнаглядохоронпраці, Національним НДІ охорони праці, навчально-методичним центром Держнаглядохоронпраці. Розроблені та реалізуються національна, галузеві, регіональні та виробничі програми покращання стану безпеки, гігієни праці виробничого середовища. В обласних, районних, міських органах виконавчої влади функціонують служби охорони праці.
До переліку законодавчих актів, що регулюють питання охорони праці на підприємствах і в організаціях входять: Закон України «Про охорону праці»; Кодекс законів про працю України, Закон України «Про колективні договори і угоди», Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», Закон України «Про відпустки», Кодекс України про адміністративні правопорушення, Кримінальний кодекс України; Закон України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», Закон України «Про пенсійне забезпечення».
Поряд з законодавчими актами діяльність з охорони праці регулюється також постановами уряду України, нормативними актами спеціально уповноважених державних органів нагляду, нормативними та правовими актами міністерств або інших органів державного управління, нормативними актами, розробленими роботодавцями, правилами та стандартами безпеки, будівельними нормами й правилами, санітарними нормами й правилами, положеннями і типовими інструкціями з охорони праці, стандартами підприємства з охорони праці.
Нормативно-правові акти з охорони праці — це правила, стандарти, норми, положення, інструкції та інші документи, яким надано чинність правових норм, обов’язкових для виконання. Вони можуть бути міжгалузевими, дія яких поширюється на всі підприємства, організації і установи України, та галузевими, дія яких поширюється на всі підприємства галузі незалежно від форм власності.
Закон України «Про охорону праці» є правовою основою, що регулює стосунки між роботодавцем і працівником щодо охорони праці. Цим законом визначаються основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на охорону їх життя, здоров’я в процесі трудової діяльності на належні, безпечні й здорові умови праці, за участю відповідних органів державної влади регулюються відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлюється єдиний порядок організації охорони праці в Україні. Дія закону поширюється на юридичних і фізичних осіб, які відповідно до чинних законів та законодавчих актів використовують найману працю, та на всіх працюючих.
Згідно із законодавством всі працівники мають право, зокрема:
при укладанні трудового договору вимагати від роботодавця проінформувати його під розписку про умови праці та про наявність на його робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, можливі наслідки їх впливу на здоров’я та про права працівника на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до законодавства та колективного договору;
відмовитись від дорученої роботи, якщо створилась виробнича ситуація, небезпечна для його життя чи здоров’я або для людей, які його оточують, для виробничого середовища чи дов кілля;
розірвати трудовий договір за власним бажанням, якщо роботодавець не виконує цей закон про охорону праці, не дотримується умов колективного договору з цих питань;
якщо за станом здоров’я, відповідно до медичного висновку, працівник потребує надання легшої роботи, роботодавець зобов’язаний перевести за згодою працівника на таку роботу на термін, зазначений у медичному висновку, і в разі потреби встановити скорочений робочий день та організувати проведення навчання працівника з набуття іншої професії відповідно до законодавства;
на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності;
протягом дії трудового договору роботодавець повинен не пізніше як за два місяці інформувати працівника про зміни у виробничих умовах та в розмірі пільг і компенсацій, включаючи й ті, що надаються йому додатково;
на роботах зі шкідливими і небезпечними умовами праці, а також на роботах, пов’язаних із забрудненням або здійснюваних у несприятливих температурних умовах працівникам видаються безкоштовно за встановленими нормами спеціальний одяг, спеціальне взуття та інші засоби індивідуального захисту, а також миючі та знешкоджувальні засоби;
роботодавець зобов’язаний забезпечити за власний рахунок придбання, комплектування, видачу та утримання засобів індивідуального захисту відповідно до нормативних актів про охорону праці та колективного договору;
відшкодування збитку, заподіяного працівникові внаслідок ушкодження його здоров’я або у разі смерті працівника, яке здійснюється Фондом соціального страхування від нещасних випадків відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності».
Для забезпечення постійного нагляду за станом здоров’я працюючих законом передбачається проведення обов’язкових медичних оглядів працівників певних категорій. Роботодавець зобов’язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього і періодичних медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах зі шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року.
Роботодавець зобов’язаний створити для працюючих у кожному структурному підрозділі і на робочому місці умови праці відповідно
до вимог нормативних актів, а також забезпечити додержання прав працівників, гарантованих цим законом.
За законом працівники мають право на навчання (проходження інструктажу), дотримання безпечних методів праці до і в процесі виконання своїх виробничих обов’язків. Для цього усі працівники при прийнятті на роботу та в процесі трудової діяльності проходять на підприємстві інструктажі з питань охорони праці, надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків та вивчають правила поведінки при виникненні аварій.
Посадові особи згідно з переліком, затвердженим Держнаглядо- хоронпраці, до початку виконання своїх обов’язків і періодично раз на три роки проходять у встановленому порядку навчання, а також перевірку знань з охорони праці в органах галузевого або регіонального управління охороною праці з участю представників органу державного нагляду та профспілок. Допуск до робіт осіб, які не пройшли навчання та перевірку знань з охорони праці, забороняється. Питання навчання регулюються «Типовим положенням про навчання з питань охорони праці», затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці від 17.04.1999 р. № 27.
З метою підвищення відповідальності за створення безпечних умов праці закон передбачає державний нагляд та громадський контроль за охороною праці.
Державний нагляд здійснюють:
спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці;
спеціально уповноважений державний орган з питань радіаційної безпеки (Державний комітет України з ядерної та радіаційної безпеки);
спеціально уповноважений державний орган з питань пожежної безпеки (органи державного пожежного нагляду управління пожежної охорони Міністерства внутрішніх справ України);
спеціально уповноважений державний орган з питань гігієни праці (органи та заклади санітарно-епідеміологічної служби Міністерства охорони здоров’я України).
Вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів про охорону праці здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокуратурами.
Посадові особи спеціально уповноваженого державного органу з нагляду за охороною праці мають право:
безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об’єкти) виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку дотримання законодавства з питань віднесених до їх компетенції;
отримувати від роботодавця і посадових осіб письмові чи усні пояснення, висновки експертних обстежень, матеріали та інформацію з відповідних питань, звіти про рівень і стан профілактичної роботи , причини порушень законодавства та вжиті заходи щодо їх усунення;
видавати в установленому порядку роботодавцям, керівним та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до закону використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов’язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків у галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об’єктів підвищеної небезпеки;
забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих;
притягати до адміністративної відповідальності працівників, винних у порушенні законодавчих актів про охорону праці;
надсилати роботодавцям подання про невідповідність окремих посадових осіб займаній посаді, передавати матеріали органам прокуратури для притягнення цих осіб до відповідальності згідно з законом.
Громадський контроль за додержанням законодавства про охорону праці здійснюють професійні спілки, їх об’єднання в особі виборних органів і представників.
Професійні спілки здійснюють громадський контроль за додержанням законодавства про охорону праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпеченням працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими видами індивідуального захисту.
У разі загрози життю або здоров’ю працівників професійні спілки мають право вимагати від роботодавця негайного припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах та інших структурних підрозділах або на підприємствах чи виробництвах фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю у цілому на період, необхідний для усунення загрози життю або здоров’ю працівників.
У разі відсутності професійної спілки на підприємстві громадський контроль за додержанням законодавства про охорону праці здійснює уповноважена найманими працівниками особа.
Для виконання цих обов’язків роботодавець за власний рахунок організовує навчання, забезпечує необхідними засобами і звільняє вказаних осіб з роботи на передбачений колективним договором строк із збереженням за ними середнього заробітку.
Керівники підприємств з охорони праці повинні базуватися на визнанні і забезпеченні пріоритету життя та здоров’я працюючих відповідно до результатів діяльності установи, повної відповідальності роботодавця за створення безпечних і нешкідливих умов праці. При цьому треба керуються такими основними принципами:
Гарантування безпеки праці, покращення умов роботи.
Відповідальність за охорону праці несе роботодавець.
Функціональні обов’язки з охорони праці, права і відповідальність кожного керівника повинні бути чітко відображені як у посадових інструкціях, так і в інструкціях з охорони праці, а також у положеннях, наказах та ін.
Службу з охорони праці необхідно вважати основною службою підприємства, підпорядкованою безпосередньо роботодавцю (керівнику підприємства), за своїм посадовим становищем та умовами оплати праці керівник служби повинен бути прирівняний до основних виробничо-технічних служб підприємства.
Основними завданнями служби охорони праці є:
Створення та забезпечення надійного функціонування системи управління охороною праці на виробництві.
Оперативно-методичне керівництво роботою з охорони праці.
Складання з іншими структурними підрозділами та з профспілковим комітетом комплексних заходів щодо досягнення встановлених нормативів з охорони праці та виробничого середовища, а також розділу «Охорона праці» у колективному договорі.
Проведення для працівників вступного інструктажу з питань охорони праці.
Консультування й надання методичної допомоги посадовим особам, керівникам підрозділів та іншим працівникам з питань охорони праці, правильного застосування положень законодавства про працю і про охорону праці.
Організація:
забезпечення працюючих нормативними актами з охорони праці (законодавчими актами, правилами, стандартами, положеннями, нормами, інструкціями); проведення паспортизації цехів, дільниць, робочих місць щодо відповідності їх вимогам з охорони праці; підготовки статистичних звітів підприємства; розробки перспективної програми роботи підприємства з охорони праці:
роботи методичного кабінету з охорони праці, пропаганди безпечних та нешкідливих умов праці, облаштування кабінету комп’ютерною технікою та програмним забезпеченням; проведення навчання з питань охорони праці посадових осіб у терміни, передбачені нормативними актами.
Контроль:
дотримання чинного законодавства та нормативних актів працюючими;
виконання приписів органів державного нагляду, пропозицій профспілок або трудових колективів;
відповідності машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, технологічних процесів нормативним актам з охорони праці;
проведення в установлені терміни інструктажів з охорони праці працівників, які виконують роботи з підвищеною небезпекою, та керівних працівників;
забезпечення працівників засобами індивідуального захисту, миючими засобами, додержання працюючими норм і правил виробничої санітарії, забезпечення санітарно-побутовими приміщеннями, наданням працівникам передбачених законодавством пільг та компенсацій;
використання праці жінок, неповнолітніх та інвалідів згідно з діючим законодавством;
проходження передбачених законодавством обов’язкових медоглядів, обслідувань та щеплень;
виконання заходів, наказів, розпоряджень з питань охорони праці.
Служба охорони праці бере участь у:
розслідуванні нещасних випадків;
формуванні фонду охорони праці;
роботі комісії для введення в дію закінчених будівництвом, реконструкцією або технічним переозброєнням об’єктів соціального та виробничого призначення, відремонтованого або модернізованого обладнання;
розробці інструкцій, положень, інших нормативних документів з охорони праці;
роботі постійно діючої комісії з питань атестації робочих місць;
впровадженні у виробництво досягнень науки і техніки, у тому числі ергономіки, прогресивних технологій, сучасних засобів виробництва, індивідуальних і колективних засобів захисту;
розгляду скарг, заяв та листів працюючих з питань охорони праці;
підготовці проектів наказів, розпоряджень з питань охорони праці;
розгляді фактів наявності виробничих ситуацій, небезпечних для життя чи здоров’я працюючих, у випадках відмови виконувати ту чи іншу роботу з цих причин.
Враховуючи соціальну функцію підприємства щодо працюючих, законодавчих вимог, його економічних стимулів, кінцевою метою підприємства поряд з виробництвом повинне бути безпечне виробництво, яке відповідає вимозі — «спочатку безпека виробництва, а потім виробництво».
До основних причин виробничого травматизму і профзахворюва- ності належать:
організаційні:
відсутність або неякісне проведення навчання з охорони праці;
порушення вимог інструкцій, стандартів, норм, правил;
невиконання заходів щодо охорони праці;
порушення технологічних регламентів роботи і виконання ремонтів;
відсутність контролю та недостатній технічний нагляд;
технічні:
недосконалість технологічних процесів;
несправність виробничого устаткування та його конструктивні недоліки;
несправність механізмів та інструменту;
недосконалість або відсутність загороджень, запобіжних пристроїв, засобів блокування або сигналізації;
санітарно-гігієнічні:
підвищений вміст шкідливих речовин у повітрі робочої зони;
недостатнє чи нераціональне освітлення;
підвищені рівні шуму, вібрацій, випромінювань;
незадовільні мікрокліматичні умови;
порушення правил особистої гігієни;
психофізіологічні:
хворобливий стан, помилкові дії внаслідок перевтоми, викликані важкістю та напруженістю роботи;
монотонність праці;
необережність через розсіяння уваги;
невідповідність психофізіологічних чи антропометричних даних працівника використовуваній техніці чи виконуваній роботі.
Усунення та попередження причин виробничого травматизму і професійної захворюваності здійснюється технічними та організаційними заходами.
Технічні заходи передбачають заходи з техніки безпеки та виробничої санітарії, які можуть усунути перелічені вище причини виробничого травматизму та профзахворюваності або суттєво зменшити їх вплив.
Організаційні заходи, в свою чергу, повинні усунути перелічені вище організаційні причини виробничого травматизму та профзах- ворюваності, які є в наявності на підприємстві.
Аналіз виробничого травматизму та профзахворюваності дозволяє виявити причини і встановити закономірності їх виникнення.
На основі аналізу розробляються заходи та засоби щодо профілактики виробничого травматизму і профзахворюванності.
Аналіз виробничого травматизму і профзахворюванності здійснюється на основі таких методів, як: статистичний, топографічний, монографічний, економічний метод анкетування, метод експертних оцінок.
Статистичний метод дозволяє за первинними документами (звітами, актами, журналами реєстрацій) групувати випадки за виділеними ознаками по підприємствах, по професіях, цехах, робочих місцях, обладнаннях, по стажу, віку, причинах травматизму і т. ін.
Рівень травматизму характеризують: показником частоти травматизму, показником тяжкості травматизму, показником непрацездатності.
Ці показники дозволяють вивчати динаміку травматизму, порівнювати ці показники з іншими галузями, підприємствами, цехами.
Монографічний метод полягає в комплексному детальному обстеженні цеху, технологічного процесу, основного та допоміжного обладнання, трудових прийомів, засобів індивідуального захисту, умов виробничого середовища, метеорологічних умов в приміщенні, освітлення, загазованості, запиленості, шуму, вібрацій, випромінювань, причин нещасних випадків, що сталися раніше на даному робочому місці.
Топографічний метод використається для встановлення наочності і виділення місць з підвищеною небезпекою на планах місцевості чи підприємства, цеху і т. ін., що дозволяє звернути на ці місця особливу увагу, виявити причини, що викликали нещасні випадки, поточні та перспективні заходи щодо запобігання нещасних випадків для кожного об’єкта.
Для нормального функціонування необхідно щоб тепло, що виділяється організмом людини повністю відводилось у навколишнє середовище. Порушення теплового балансу може призвести до перегрівання або переохолодження організму, зменшення працездатності, втрати свідомості, смерті.
Величина тепловиділення організмом людини залежить від ступеня фізичного напруження за певних кліматичних умов і становить від 85 (у стані спокою) до 500 Дж/с (важка робота).
Параметри мікроклімату суттєво впливають на продуктивність праці та виробничий травматизм. Якщо при 10°С продуктивність праці становить 0,8 від продуктивності праці при температурі 18°С, то при температурі 33°С вона зменшується до 0,5.
Параметри мікроклімату на робочих місцях у виробничих приміщенням повинні відповідати вимогам ДСН 3.3.6.042-99.
Основним нормативним документом, що визначає параметри мікроклімату приміщень, є ГОСТ 12.1.005-88, який регламентує допустимі показники температури, вологості руху повітря в робочій зоні залежно від теплової характеристики виробничого приміщення, категорії робіт за ступенем важкості та періоду року.
Комфортні метеорологічні умови не гарантують необхідну чистоту повітря виробничих приміщень. Внаслідок виробничої діяльності у повітряне середовище надходять різноманітні шкідливі речовини.
Шкідливими є речовини, що при контакті з організмом людини за умови порушення вимог безпеки можуть призвести до виробничої травми, професійного захворювання або розладів у стані здоров’я, які можна визначити сучасними методами як у процесі праці, так і у віддалені строки життя нинішнього і наступних поколінь працівника.
Питання створення безпечних та нешкідливих умов праці є невід’ємною складовою частиною виробничої діяльності усіх посадових осіб підприємства.
Керівник підприємства несе відповідальність за стан умов праці, безпеку виробничих процесів, життя та здоров’я працівників, дотримання вимог чинного законодавства про охорону праці.
По галузях виробництва, цехах, підрозділах питання створення безпечних та нешкідливих умов праці покладається на керівників галузей, цехів, підрозділів, головних спеціалістів, які повинні забезпечити раціональне планування та організацію виробничих процесів, встановити оптимальні режими праці та відпочинку працівників, забезпечити дотримання прав працівників на охорону праці.
Питання охорони праці на підприємствах і в організаціях регулюються колективним договором, який укладається між адміністрацією підприємства в особі керівника товариства та профспілковою організацією в особі голови профспілкового комітету, що представляє інтереси трудового колективу. У договорі регулюються питання організації виробництва, нормування та оплати праці, встановлення пільг, компенсацій, надбавок, грошових допомог, соціальних гарантій працівникам, встановлюється тривалість робочого часу та відпочинку працівників, тривалість відпусток, соціальне страхування працівників, зобов’язання адміністрації забезпечити на робочих місцях безпечні та нешкідливі умови праці, дотримання вимог чинного законодавства, плануються заходи по поліпшенню умов праці, підвищення рівня безпеки виробничих процесів, на які передбачаються відповідні кошти. Ці заходи включають забезпечення працівників спецодягом та спецвзуттям, проведення медичних оглядів працівників, придбання нормативних документів, плакатів з охорони праці, обладнання та ремонт санітарно-побутових приміщень, обладнання та реконструкція систем освітлення, вентиляції, кондиціонування приміщень, обладнання кімнат відпочинку, встановлення захисних огороджень.
Важливим питанням організації охорони праці на підприємстві є проведення навчання з питань охорони праці. У Законі України "Про охорону праці» визначено, що усі працівники при прийнятті на роботу та під час роботи на підприємстві повинні проходити навчання та перевірку знань з охорони праці. Осіб, які не пройшли навчання до роботи не допускають. Відповідальність за організацію та проведення навчання покладається на керівника підприємства. Види та порядок проведення навчання з охорони праці встановлено Типовим положенням про навчання з питань охорони праці, що затверджене наказом Держ- наглядохоронпраці 17.02.1999 р., на основі якого на кожному підприємстві розробляють Положення про навчання з охорони праці, в якому визначають види та порядок проведення навчання на підприємстві.
На підприємстві проводять такі види навчання: навчання посадових осіб та спеціалістів, спеціальне навчання працівників, які виконують роботи підвищеної небезпеки, навчання працівників у формі інструктажів з охорони праці та стажування працівників на робочому місці.
Для перевірки знань з питань охорони праці у посадових осіб та працівників, які виконують роботи підвищеної небезпеки на підприємстві наказом керівника створюється постійно діюча комісія, яку очолює заступник керівника підприємства в обов’язки якого входять питання організації охорони праці на підприємстві. У склад комісії включають керівників основних виробничих та технічних служб підприємства, інженера з охорони праці, голову профспілкового комітету та викладачів, які проводили навчання. Перевірку знань у посадових осіб здійснюють обов’язковою участю представника державної інспекції по нагляду за охороною праці. Перевірка здійснюється у формі іспиту, усним опитуванням, складанням протоколу. Усі члени комісії повинні обов’язково пройти навчання і перевірку знань з охорони праці і мати відповідні посвідчення.
Посадові особи та спеціалісти, які організовують та управляють виробничими процесами періодично раз на три роки, а також перед виконанням посадових обов’язків, проходять навчання і перевірку знань нормативних актів з питань охорони праці.
Працівники підприємства, які виконують роботи підвищеної безпеки повинні пройти перед початком виконання роботи спеціальне навчання правилам безпеки при виконанні цих робіт та перевірку знань і періодично раз на рік проходити перевірку знань правил безпечного виконання робіт.
З працівниками підприємств та організацій проводиться також навчання у формі інструктажів з охорони праці — вступного, первинного, повторного, позапланового, цільового.
Вступний інструктаж проводять з усіма працівниками, яких приймають на роботу.
Інструктаж проводить фахівець з охорони праці. Проведення його реєструють у Журналі реєстрації вступного інструктажу з обов’язковими підписами особи, яку проінструктували, та особи, яка інструктувала.
Первинний інструктаж проводять з працівником, який вперше поступає на нове робоче місце чи починає виконувати нову роботу, або переведенням з іншого з іншого підрозділу. Інструктаж проводиться безпосереднім керівником робіт. Працівника ознайомлюють з робочим місцем, машинами, обладнанням та ін.
Повторний інструктаж проводять керівники робіт з усіма працівниками періодично раз у шість місяців, а на роботах підвищеної небезпеки — раз у три місяці, за програмою первинного з метою поновлення знань працівників.
Позаплановий інструктаж проводять керівники робіт при порушенні працівником вимог нормативних актів з охорони праці, трудової дисципліни; при перерві у виконанні роботи більше, як на 60 днів, а для робіт підвищеної небезпеки — 30 днів; при зміні машин, обладнання; на вимогу органів держнагляду.
Цільовий інструктаж проводять при виконанні працівниками разових робіт, що не пов’язані з трудовими обов’язками, та робіт, на які видається дозвіл чи наряд-допуск. Проводить його безпосередній керівник робіт.
З працівниками, які вперше починають виконувати роботу на новому робочому місці проводять стажування на робочому місці, що передбачає виконання роботи під наглядом досвідченого працівника не менше 2-15 робочих змін. По завершенні стажування керівник робіт перевіряє знання у працівника і дає дозвіл на самостійне виконання роботи.
Важливим питанням охорони праці є нормування робочого часу та відпочинку працівників. Кодексом Законів України про працю визначено, що тривалість робочого часу у працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень, а на роботах із важкими та шкідливими умовами праці не більше 36 годин. Для осіб віком від 16 до 18 років — 36 годин на тиждень. Робочий тиждень — п’ятиденний з двома вихідними днями. Для відпочинку та прийняття їжі працівникам надається перерва після перших чотирьох годин від початку роботи тривалістю до двох годин. Тривалість перерви у робочий час не включається. Робота у вихідні дні та понад встановлену тривалість робочого дня забороняється, але при виробничій необхідності за згодою працівника та профспілкової організації дозволяється використовувати понаднормові роботи, які оплачуються в підвищеному розмірі чи додаються дні до відпустки.
Для відпочинку працівникам надається щорічна основна та додаткова оплачувані відпустки. Тривалість відпустки згідно Закону України «Про відпустки» не може бути меншою 24 календарних днів, а для осіб до 18 років — 31 календарний день. Додаткова відпустка надається за роботу у шкідливих умовах праці в середньому до 7 календарних днів.
Для виконання роботи працівником безкоштовно забезпечують спеціальним одягом, взуттям, миючими засобами.
З метою оцінки стану здоров’я, визначення придатності працівника до виконання певних видів робіт, запобігання розвитку професійних захворювань, підприємство організовує медичні огляди. Попередній медогляд проводиться при прийнятті працівника на роботу з метою визначення придатності його до виконання певного виду роботи. Періодичні медогляди проводять періодично на роботах із шкідливими та важкими умовами праці щорічно. Для водіїв медогляд проводиться щоденно перед рейсом. Для належного санітарно- побутового забезпечення на підприємстві обладнують санітарно- побутові приміщення поблизу робочих місць. Це роздягальні, душові, туалети, кімнати відпочинку.
Забезпечення пожежної безпеки є складовою частиною діяльності посадових осіб та працівників підприємства.
Пожежною безпекою називається такий стан об’єкта, при якому з встановленою вірогідністю виключається можливість виникнення і розвитку пожежі і вплив на людей небезпечних факторів пожежі, а також забезпечується захист матеріальних цінностей. Для додержання пожежної безпеки підприємство повинно бути забезпечене такими первинними засобами пожежогасіння як вогнегасники ручні, ящики з піском місткістю 1 м3, укомплектовані ручними лопатами, покривала войлочні, ломи, багри, сокири, пожежні щити, стенди тощо. Кількість первинних засобів пожежогасіння відповідає «Типовим правилам пожежної безпеки». На підприємстві повинні бути також установки автоматичного пожежогасіння, призначені для автоматичного виявлення і тушіння пожежі на початковій стадії з одночасною подачею сигналу пожежної тривоги. Ними захищають приміщення, в яких зберігаються пальне, цінне обладнання, сировина.
Відповідальність за забезпечення пожежної безпеки несе голова правління, а у виробничих підрозділах — керівники підрозділів.
Література Економіка праці Червінська Л.П. Матеріали сайту otipb.at.ua Економіка праці: Навч. посібник. — К.: КНЕУ, 2003. — 300 с.
|